Skip to main content

Manfaatkan dirimu

 Azzam bersama Miss Carrot

Nak hadap rutin setiap hari ni pun,kita perlu ada semangat. Duduk rumah buat aktiviti yang sama akan bosan juga. Bekerja pun akan sama.  Sehingga rasa stress. Stress tanpa buat apa-apa berbanding kerja yang bertimbun itu beza. Serba tak kena manusia ni.  Sebab itu mesti banyak bersyukur. Rasa tak sedap hati mula datang sebab banyak masa lapang di rumah.

Memang saya bekerja dari rumah, tapi bermalas-malasan itu tetap ada. Lagi pun, ada si kecil yang baru boleh berjalan. Ujian masa banyak. Tak bermanfaat dekat orang lain sangat. Tapi boleh manfaatkan diri pada keluarga sepenuhnya. Syukur sebab si kecil tu pun sihat saja sebab banyak duduk di rumah. Dia hanya perlu ke taska sekali atau dua kali sahaja dalam seminggu apabila saya perlu bertugas di sekolah. Alhamdulillah. 

Sahabat semua,mari kita terus buat baik dengan ruang hidup yang kita ada sekarang. Kita ada keluarga, jiran dan sahabat terdekat. Manfaatkan. Terus berkhidmat untuk keluarga. Terus sebarkan kebaikan dengan jiran tetangga. Jangan lupa beri salam dan senyum. Ingatan buat diri saya juga.

 Nabi saw bersabda, sebaik-baik manusia ialah orang yang bermanfaat pada orang lain. (Hadis sohih)

Sebagai kata semangat,kita tampal kat pintu lemari.


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sweet 30

Bismillah..segala puji bagi Allah swt yang masih memberi peluang kepada kita untuk memperbaiki diri dan menambah kecintaan hanya kepadaNya. Jika kita cinta pada manusia, kita akan kecewa. Tetapi cinta kepada Allah swt tidak akan pernah buat kita sedih, malah lebih membuatkan jiwa kita lagi besar. Cinta pada dunia, akan membuatkan kita leka. Semua yang datang dalam hidup kita adalah ujian. Letaklah dunia dan segalanya isinya di tangan, bukannya di hati. Barulah kita tidak kecewa dan sedih dengan dunia yang sifatnya hanya sementara. Datanglah ombak atau taufan, kita pasti berjaya mengharunginya dengan tenang. Akhirat jua lebih utama dan berkekalan.  Dua hari lepas, saya dan sahabat baru sahaja meraikan usia kami yang sudah menjangkau 30 tahun. Tidak tahu hendak rasa gembira atau sedih? Tujuan apa kami meraikan? Sebenarnya, kami sekadar membeli sebiji kek, kemudian makan bersama-sama. Kami berkongsi bayaran dalam RM 10 setiap orang. Bilangan kami semua ialah tujuh orang. Semuanya lah

sahabatku

Akhirnya, dapat juga jumpa sahabat yang sudah sekian lama tidak ketemu. Alhamdulillah, dapat juga bertemu beliau sebelum balik ke Bangi baru-baru ini. Bolehlah ubati kerinduan dalam hati walaupun sekejap sahaja.  Semoga kita ketemu lagi, tabah menghadapi segala ujian hidup, cepat siapkan tesis dan dapat kerja yang mulia. I love you. 

Allah lebih mencintaimu

Orang kata, apa yang terbuku di hati itu perlu diluahkan. Kalau tak  mampu luahkan dengan kata-kata, boleh juga melalui tulisan seperti apa yang saya buat ni. Haha. Jika tidak diluahkan, akan menjadi beban dalam diri. Jadi, masing-masing ada cara tersendiri untuk mengatasinya.  Syukur kepada Allah atas segala nikmatNya yang tak terkira. Jika nak dibandingkan dengan sedikit ujian ni, nikmat Allah itu lagi luas. Dalam keadaan negara dilanda wabak covid-19 ni, semuanya tidak ada kepastian. Semua keputusan dalam genggaman Allah. Manusia hanya mampu merancang sahaja, selebihnya serahkan saja pada Allah.  Kunci untuk segala masalah adalah sabar. Allah lebih mencintaimu.