Skip to main content

Secebis kisah

Betullah. Ujian ini benda yang berulang-ulang saja. Orang lain dah pernah alaminya. Tiba masa kita, dapat juga la merasa. Sebab itu, jangan risau. Usah khuatir.

Saya nak menulis sesuatu tentang persahabatan. Namun, rasa seperti tak layak nak tulis. Sahabat tersayang saya, ada tulis satu manuskrip tentang persahabatan. Dia minta saya sambung beberapa bahagian untuk melengkapkan manuskrip tersebut. Dua tahun sudah berlalu tapi saya masih belum sentuh lagi manuskrip itu.

Pertama, saya tidak mahir menulis. Tulis ikut suka itu boleh. Namun, nak hasilkan sebuah penulisan yang bagus, belum capai tahap itu lagi. Kedua, pengalaman ketika ada seorang sahabat yang sangat rapat membuat saya bersedih hati selepas kami mengikut takdir masing-masing. Kami masih lagi berhubung. Tapi, banyak perkara membuat kami semakin jauh. Saya sayang sahabat itu. Dia banyak tolong saya. Tahu kebaikan mahu pun keburukan saya. Disebabkan komitmen dan amanah yang sangat banyak, saya tidak dapat lagi menjalani hidup bersamanya. Menatap wajahnya selalu. Bertugas bersama. Menepuk bahu saya ketika saya menangis. Lelah rasanya. Sepi tanpanya. Sesekali dalam kesibukan kerja, saya rasa kosong. Tidak tahu bagaimana ingin mengisi kekosongan itu. Ianya tidak sama dengan adanya sahabat yang lain. Adanya pasangan hidup. Sukar untuk saya nyatakan perasaan itu. Ianya sangat beda. Namun, saya teruskan juga walau payah untuk menghadapi hari- hari mendatang tanpanya. 

Apabila rindukan kebersamaan yang dulu, saya rasa sayu. Mahu menitiskan air mata. Rindu itu datang tanpa dipinta. Saya pendamkan sahaja. Hanya meninggalkan pesanan di whatapps bertanya khabar dan menyatakan rindu padanya. Sejak kami berpisah, saya menjadi sensitif. Seolah- olah masih tidak dapat menerima hakikat ini. Saya lambat move on. Manusia sememangnya tidak suka akan suatu perubahan. Sudah tidak ada lagi zon selesa. Setiap hari, pergantungan hanya pada Allah supaya urusan berjalan dengan baik. Ianya berupa ujian bagi saya. 

Sudah pasti terkandung beribu hikmah di sebalik kejadian. Maafkan diriku wahai sahabat. Sepanjang perkenalan kita, saya bersedia menjadi pendengar untuknya. Sentiasa berusaha menjadi terbaik buatnya. Sehingga suatu masa, jika saya tidak dapat bantunya, saya rasa sangat kecewa. Manisnya ukhuwah. Namun, perlu atas dasar kasih sayang keranaNya. Bukan sebab lain. Bukan kerana ada udang di sebalik mee. Kita pasti diuji dengan perkara yang kita sayang. Semuanya atas kehendak Allah. Salah saya jika saya tidak meletakkan Allah dalam persahabatan ini. Saya harus muhasabah. Jika ukhuwah ini diuji dengan perpisahan. Kemudian, diuji dengan kesetiaan apabila berjauhan. Adakah saya dapat menjadi teman setia untuknya sehingga akhir hayat ini? Fitrah manusia ingin berteman dan tidak mahu keseorangan. Harapan kita bukan pada seorang sahabat. Apabila kehilangan, Allah jua tempat mengadu. Allah jua yang tidak pernah meninggalkan kita. Sahabatku, maafkan diriku atas segalanya. 

Bukan manusia yang memberi jalan keluar di setiap permasalahan kita. Mereka hanya perantaraan sahaja. Mereka dihantar oleh Allah untuk membantu kita memperbaiki diri. Baiki hubungan dengan Pencipta dan manusia. Maka, terjadilah sebuah pertemuan dengan orang itu. 

Kepada sahabatku, maafkan diriku. Cerita ini hanya secebis dalam perjalanan hidup kita. Walau pun masa yang diberi untuk kita bersama adalah sebentar sahaja, namun memberi kesan yang mendalam pada hati. Semoga masih ada lagi ruang dan waktu untuk kita menyuburkan lagi ukhuwah kita.

Gambar ni diambil oleh sahabat saya,katanya boleh buat cover buku. Berangan je la dulu.

Ukhuwah ada di mana-mana. Mukhayyam guru dan staf 2020.



Comments

  1. Inginku abadikan kisah ini dalam perjalanan hidupku. Tempat yang ada sekarang ini adalah di blog ini. Hihi

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Allah lebih mencintaimu

Orang kata, apa yang terbuku di hati itu perlu diluahkan. Kalau tak  mampu luahkan dengan kata-kata, boleh juga melalui tulisan seperti apa yang saya buat ni. Haha. Jika tidak diluahkan, akan menjadi beban dalam diri. Jadi, masing-masing ada cara tersendiri untuk mengatasinya.  Syukur kepada Allah atas segala nikmatNya yang tak terkira. Jika nak dibandingkan dengan sedikit ujian ni, nikmat Allah itu lagi luas. Dalam keadaan negara dilanda wabak covid-19 ni, semuanya tidak ada kepastian. Semua keputusan dalam genggaman Allah. Manusia hanya mampu merancang sahaja, selebihnya serahkan saja pada Allah.  Kunci untuk segala masalah adalah sabar. Allah lebih mencintaimu.

sahabatku

Akhirnya, dapat juga jumpa sahabat yang sudah sekian lama tidak ketemu. Alhamdulillah, dapat juga bertemu beliau sebelum balik ke Bangi baru-baru ini. Bolehlah ubati kerinduan dalam hati walaupun sekejap sahaja.  Semoga kita ketemu lagi, tabah menghadapi segala ujian hidup, cepat siapkan tesis dan dapat kerja yang mulia. I love you. 

Sweet 30

Bismillah..segala puji bagi Allah swt yang masih memberi peluang kepada kita untuk memperbaiki diri dan menambah kecintaan hanya kepadaNya. Jika kita cinta pada manusia, kita akan kecewa. Tetapi cinta kepada Allah swt tidak akan pernah buat kita sedih, malah lebih membuatkan jiwa kita lagi besar. Cinta pada dunia, akan membuatkan kita leka. Semua yang datang dalam hidup kita adalah ujian. Letaklah dunia dan segalanya isinya di tangan, bukannya di hati. Barulah kita tidak kecewa dan sedih dengan dunia yang sifatnya hanya sementara. Datanglah ombak atau taufan, kita pasti berjaya mengharunginya dengan tenang. Akhirat jua lebih utama dan berkekalan.  Dua hari lepas, saya dan sahabat baru sahaja meraikan usia kami yang sudah menjangkau 30 tahun. Tidak tahu hendak rasa gembira atau sedih? Tujuan apa kami meraikan? Sebenarnya, kami sekadar membeli sebiji kek, kemudian makan bersama-sama. Kami berkongsi bayaran dalam RM 10 setiap orang. Bilangan kami semua ialah tujuh orang. Semuanya lah