Skip to main content

Muhasabah

Apabila lihat kembali ke belakang, banyak perkara yang berlaku adalah ketetapan terbaik buat diri saya. (mungkin juga buat kita semua). Saya sedar, Allah sebaik-baik Perancang. Ketika saya sudah putus asa, tidak mahu lagi berusaha dan merancang ,tetapi Allah tak pernah berhenti merancang untuk saya. Tugas saya ialah, menerima dengan hati terbuka bahawa semuanya ada hikmah. Ada kebaikan di sebalik kejadian.

Susah hidup sekarang,susah lagi hidup mak ayah saya dulu. Memang cabarannya tidak sama. Namun, ingatlah wahai Anis, Allah uji sesuai dengan kemampuan kita. Susah hidup saya sekarang,ramai lagi orang susah di luar sana. Tak ada makanan,rumah tak ada air dan elektrik. Tandas pun tak ada. Kata Ustaz Ebit, "apa saya nak jawab depan Allah nanti?". Saya wajibnya bersyukur. Menangisi benda yang belum ada, sedangkan banyak lagi nikmat lain Allah bagi. Orang kata, kita kena syukur nikmat yang kecik-kecik dulu sebelum yang lebih besar. Contoh, bekalan oksigen yang kita dapat. Kita masih sihat dan boleh bergerak. Nak kata nikmat kecik, besar juga tu sebenarnya. Allahuakbar.

Hati. Semakin meningkat usia, saya sangat sedar susahnya membersihkan hati. Apa yang ada dalam hati,akan terbit ke luar. Salah sekiranya ada yang kata," saya memang tak pakai tudung, cakap kasar tapi hati saya baik." Mana mungkin hatinya baik,sebab Nabi saw mempunyai hati yang bersih, akan terpancar dengan akhlaknya yang berjaya mengislamkan orang lain tanpa bicara. Dengan hanya melihat Nabi saw, orang sudah jatuh hati dengan islam. Subhanallah. Kita? Jauh sekali. Susahnya jaga hati. Tak suka tengok orang lain senang. Prasangka dengan orang. Kalau tolong orang, pasti lepas itu, nak dia tolong kita pula. Ya Allah, kenapa jadi macam ni? Kalau buat baik, nak juga orang lain nampak. Nak juga sekali sekala update di status whatsapps. Ustaz kata, buat baik dengan ahli keluarga dulu,baru dapat pahala dan silaturahim. Buat baik dengan orang luar, hanya dapat pujian. Akhirat nanti, ahli keluarga juga yang tolong kita. Ustazah pula cakap, ada yang menyesal nanti kat akhirat sebab tak buat baik dengan ahli keluarga betul-betul masa di dunia. Hati adalah raja dalam tubuh. Jika hatinya baik,baiklah seluruh anggota yang lain (hadis sohih). Kena banyak istighfar nak bersihkan hati.

Saya juga sedar susahnya nak balas atau nak mulakan benda baik. Contoh,susah nak senyum kat orang yang tak senyum kat kita. Susah nak bagi salam pada orang yang tak beri salam pada kita dulu. Susah dan susah.

Syaitan. Musuh yang sangat nyata. Kenapa susah? Sebab ego? Sombong? Ya. Semua itu sifat syaitan. Nak juga balasan dari manusia. Bukannya Allah semata. Nak maafkan kesalahan orang? Uii, lagi la susah. Nak buat baik je, syaitan pasti datang kacau. 

Matlamat hidup kita nak cinta Allah. Nak Allah sayang.

Saya sedar duit sangat penting. Boleh kata, 80% hidup ni perlu duit. Setiap langkah,perlu keluarkan duit. Tak ada benda free la.

Manusia akan berubah mengikut keadaan dan persekitaran. Kalau dulu dia sweet gilerr dengan kita, tiba-tiba dah jadi sour. Bukan salah dia, itu maksudnya dia dah lalu macam-macam menyebabkan dia perlu jadi begitu. Saya kena terima.

Saya sedar, saya makin menua. Semua yang ada tidak kekal. Pada Allah jua kita kembali. 





Comments

Popular posts from this blog

Sweet 30

Bismillah..segala puji bagi Allah swt yang masih memberi peluang kepada kita untuk memperbaiki diri dan menambah kecintaan hanya kepadaNya. Jika kita cinta pada manusia, kita akan kecewa. Tetapi cinta kepada Allah swt tidak akan pernah buat kita sedih, malah lebih membuatkan jiwa kita lagi besar. Cinta pada dunia, akan membuatkan kita leka. Semua yang datang dalam hidup kita adalah ujian. Letaklah dunia dan segalanya isinya di tangan, bukannya di hati. Barulah kita tidak kecewa dan sedih dengan dunia yang sifatnya hanya sementara. Datanglah ombak atau taufan, kita pasti berjaya mengharunginya dengan tenang. Akhirat jua lebih utama dan berkekalan.  Dua hari lepas, saya dan sahabat baru sahaja meraikan usia kami yang sudah menjangkau 30 tahun. Tidak tahu hendak rasa gembira atau sedih? Tujuan apa kami meraikan? Sebenarnya, kami sekadar membeli sebiji kek, kemudian makan bersama-sama. Kami berkongsi bayaran dalam RM 10 setiap orang. Bilangan kami semua ialah tujuh orang. Semuanya lah

sahabatku

Akhirnya, dapat juga jumpa sahabat yang sudah sekian lama tidak ketemu. Alhamdulillah, dapat juga bertemu beliau sebelum balik ke Bangi baru-baru ini. Bolehlah ubati kerinduan dalam hati walaupun sekejap sahaja.  Semoga kita ketemu lagi, tabah menghadapi segala ujian hidup, cepat siapkan tesis dan dapat kerja yang mulia. I love you. 

Allah lebih mencintaimu

Orang kata, apa yang terbuku di hati itu perlu diluahkan. Kalau tak  mampu luahkan dengan kata-kata, boleh juga melalui tulisan seperti apa yang saya buat ni. Haha. Jika tidak diluahkan, akan menjadi beban dalam diri. Jadi, masing-masing ada cara tersendiri untuk mengatasinya.  Syukur kepada Allah atas segala nikmatNya yang tak terkira. Jika nak dibandingkan dengan sedikit ujian ni, nikmat Allah itu lagi luas. Dalam keadaan negara dilanda wabak covid-19 ni, semuanya tidak ada kepastian. Semua keputusan dalam genggaman Allah. Manusia hanya mampu merancang sahaja, selebihnya serahkan saja pada Allah.  Kunci untuk segala masalah adalah sabar. Allah lebih mencintaimu.