Skip to main content

100% milik Allah

Orang yang kita sayang adalah milik Allah. Anak, harta, rumah dan semua yang ada adalah pemberian sementara daripada Allah. Apabila pinjaman, maka Dia boleh ambil semula bila-bila masa Dia mahu. Jadi, bersyukur selagi nikmat itu masih lagi ada dengan kita. Udara yang kita sedut. Anggota badan. Tangan dan kaki semua milik Allah. Biasanya, kita akan diuji dengan benda yang kita sayang. Sejauh mana sayang kita itu? Adakah semata-mata kerana Allah? Atau sayang sehingga melupakan Allah? Duit yang banyak membuat kita lalai? Semua datang daripada Allah, dan akan kembali padaNya. Apabila kita meletakkan kecintaan kita tidak melebihi daripada cinta Allah, maka senang bagi kita jika Allah tarik semula pinjamanNya. Orang yang kita sayang akan tinggalkan kita. Orang yang kita harapkan, akan kecewakan kita. Jadi, letak Allah di dalam hati. Di hadapan segalanya. Tiada yang lebih kasih sayangnya pada kita selain Allah. Allah tidak pernah kecewakan kita. Dia juga faham segala masalah kita. Sebab itulah, Dia bagi apa yang kita perlu, bukan apa yang kita mahu. Ingat sahabatku, pergantungan hanya pada Allah, bukan pada makhlukNya.


"Di saat semua orang meninggalkan kita, siapa yang sentiasa ada? Allah. 
Di saat semua orang melukakan hati kita, siapa yang tetap menjanjikan syurga bagi orang  yang sabar? Allah."

Tahun ini saya mengajar kelas tahun satu sahaja. Enam kelas semuanya. Satu subjek setengah. Macam mana tu? Satu subjek semua kelas, lagi satu subjek empat kelas sahaja. Satu kelas ada 31 atau 32 orang murid. Keadaan ini menyebabkan saya sukar untuk kenal semua murid. Mungkin ingat muka, tapi saya tidak nama. Tambahan pula jika namanya ada tiga patah kata setiap seorang. Agak sulit juga nak buat pentaksiran nanti. 

Pada waktu pagi, mereka ini agak malas nak baca Al-Quran. Dua bulan pertama ini,mereka perlu kenal huruf dan menyebutnya dengan betul. Saya sebut, kemudian mereka ikut secara beramai-ramai atau individu. Suara daripada 32 murid, kedengaran dua tiga orang sahaja yang baca. Yang lain mengelamun, terkebil-kebil, tengah lukis-lukis, main alat tulis dan banyak lagi. Soalan yang biasa mereka tanya, bila nak rehat atau sekarang pukul berapa. Itu saja. 

Jadi, saya ceritakan pada mereka sebab perlu baca Al-Quran. Setiap pagi, tanya mereka solat subuh atau tidak. Nabi Muhammad seorang yang taat kepada perintah Allah. Baginda sudah dijamin syurga oleh Allah. Kenapa pula Nabi sibuk solat sehingga bengkak kakinya? Jawapannya, Nabi nak jadi hamba yang bersyukur dan berterima kasih pada Allah. 

Saya cuba memotivasikan anak-anak tahun satu tentang kepentingan solat dan baca Al-Quran dengan bahasa yang mudah. Mengikut tahap kefahaman mereka sesuai dengan usia. Ketika berada dalam kubur nanti, tidak ada sesiapa yang boleh tolong kita. Gelap. Sempit. Ada cacing. Ulat. Ular. Nauzubillah. Hanya solat dan Al-Quran sahaja yang boleh bantu. Oleh sebab itulah, kena solat penuh dan sentiasa baca Al-Quran. 


Apabila saya kata,"semua angkat tangan kanan, goyang-goyang. Angkat tangan kiri, goyangkan". Semua ikut kata-kata saya,"Ya Allah,terima kasih bagi saya tangan, dengan tangan ini saya boleh makan, saya boleh tulis, saya main, dan macam-macam lagi. Terima kasih Ya Allah". Semua dengar dan kelas diam sebentar. Saya harap mereka faham apa yang saya cuba sampaikan. Mungkin perlu diulang-ulang dan diingatkan sehingga 5000 kali. Fuh.



Gambar ini diambil pada waktu senja. Saya terfikir, kenapa burung-burung ni terbang ke arah yang sama? Mereka pulang kepada sarang yang sama ke?

Ambil aura daripada dua orang Ain yang sangat pro. 

Kelas Al-Quran setiap pagi. 

Ketika saya mengingatkan mereka, sebenarnya pesanan itu adalah untuk diri sendiri. Anak-anak sangat suci fitrahnya. Kita yang banyak dosa ini perlu banyak perbaiki diri. Teruskan buat baik selagi ada ruang dan waktu. Ingat lima perkara sebelum lima perkara. Nikmat sihat dan masa lapang itu adalah yang paling susah untuk kita syukuri dan hargai. Tidak ada milik kita. Seratus peratus milik Allah. 


Comments

  1. Saya mendapat idea tagline 100% ini daripada seorang pensyarah ketika kursus yang saya ambil sekarang ini. Beliau sangat murah dengan senyuman dan banyak membantu kami memudahkan tugasan yang diberi. "100% exam ini adalah berdasarkan nota." Thank you Sir.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Allah lebih mencintaimu

Orang kata, apa yang terbuku di hati itu perlu diluahkan. Kalau tak  mampu luahkan dengan kata-kata, boleh juga melalui tulisan seperti apa yang saya buat ni. Haha. Jika tidak diluahkan, akan menjadi beban dalam diri. Jadi, masing-masing ada cara tersendiri untuk mengatasinya.  Syukur kepada Allah atas segala nikmatNya yang tak terkira. Jika nak dibandingkan dengan sedikit ujian ni, nikmat Allah itu lagi luas. Dalam keadaan negara dilanda wabak covid-19 ni, semuanya tidak ada kepastian. Semua keputusan dalam genggaman Allah. Manusia hanya mampu merancang sahaja, selebihnya serahkan saja pada Allah.  Kunci untuk segala masalah adalah sabar. Allah lebih mencintaimu.

sahabatku

Akhirnya, dapat juga jumpa sahabat yang sudah sekian lama tidak ketemu. Alhamdulillah, dapat juga bertemu beliau sebelum balik ke Bangi baru-baru ini. Bolehlah ubati kerinduan dalam hati walaupun sekejap sahaja.  Semoga kita ketemu lagi, tabah menghadapi segala ujian hidup, cepat siapkan tesis dan dapat kerja yang mulia. I love you. 

Sweet 30

Bismillah..segala puji bagi Allah swt yang masih memberi peluang kepada kita untuk memperbaiki diri dan menambah kecintaan hanya kepadaNya. Jika kita cinta pada manusia, kita akan kecewa. Tetapi cinta kepada Allah swt tidak akan pernah buat kita sedih, malah lebih membuatkan jiwa kita lagi besar. Cinta pada dunia, akan membuatkan kita leka. Semua yang datang dalam hidup kita adalah ujian. Letaklah dunia dan segalanya isinya di tangan, bukannya di hati. Barulah kita tidak kecewa dan sedih dengan dunia yang sifatnya hanya sementara. Datanglah ombak atau taufan, kita pasti berjaya mengharunginya dengan tenang. Akhirat jua lebih utama dan berkekalan.  Dua hari lepas, saya dan sahabat baru sahaja meraikan usia kami yang sudah menjangkau 30 tahun. Tidak tahu hendak rasa gembira atau sedih? Tujuan apa kami meraikan? Sebenarnya, kami sekadar membeli sebiji kek, kemudian makan bersama-sama. Kami berkongsi bayaran dalam RM 10 setiap orang. Bilangan kami semua ialah tujuh orang. Semuanya lah