Skip to main content

The day you went away

Pertama kali saya dengar lagu 'the day you went away' ini ialah ketika menuntut di UM Terengganu lebih kurang sepuluh tahun yang lepas. Apabila saya masuk sahaja bilik sahabat saya, dia selalu dengar lagu ini. Jadi, saya pun terjebak sama. Lagu ini memang tersimpan dalam handphone saya. Rindu betul zaman belajar. Sama-sama makan meggi kari,minum air vico dan bersengkang mata siapkan assignment berkumpulan. Tetapi sayalah orang pertama yang suka tidur awal. Tabiat itu saya masih amalkan sehingga sekarang. Tidur dan bangun awal. Kalau tidak cukup tidur, semuanya jadi tidak tentu arah pada esoknya. Teringat lagi ketika saya baru bergelar seorang ibu. Saya tidak dapat lelapkan mata kerana asyik terjaga apabila baby menangis. Esoknya, saya jadi moody. Masalahnya, kalau saya qada tidur pada esoknya, masih juga tidak dapat tidur kerana kepala sangat pening. Betapa indahnya nikmat tidur itu. Kata orang, katil yang empuk tidak dapat membeli tidur yang lena. Allah swt yang mengurniakan kita sebuah tidur yang lena.  Sebab itulah, kebesaran Allah menciptakan siang untuk bekerja manakala malam untuk berehat dan beribadah.

Lagu ini menceritakan saat mengalami perpisahan dengan kekasihnya. Sedih dan sunyi tatkala kekasihnya meninggalkannya sendirian. Namun, dia pasrah di atas hal yang terjadi. Mungkin dia kehilangan orang yang disayang untuk dapatkan orang yang lebih baik. Apabila dia rindukan kekasihnya, dia sangat mengingati hari perpisahan itu. Menangis. Itulah yang saya faham serba sedikit lirik lagunya. Saya kurang mahir Bahasa Inggeris. Dengan rakan sekerja pun,saya cakap loghat Kelantan saja.

Namun,bagi saya apabila dengar lagu ini saya terbayangkan saat meninggalkan dunia ini. Kata seorang Ustaz Wadi Anuar, ketika beliau terlantar di hospital akibat kemalangan yang menyebabkan bahagian kepalanya retak dan bahu patah,ramai sahabat yang datang ziarah dan memberi semangat untuk teruskan kehidupan. Beliau ketika itu, berfikir dan berkata-kata dalam hati, "buat apa dengan dunia? Saya tak teringin dengan dunia".

Ya. Tidak ada apa pun dalam dunia ini yang menyebabkan kita sayang untuk tinggalkannya. Namun, untuk berhadapan denganNya juga kita tidak sanggup membawa bebanan dosa yang terlalu banyak. Pertemuan itu pasti terjadi jua. Pada saat Allah bertanya, apa yang engkau buat dengan usia yang Aku pinjamkan padamu? Kelu rasa lidah ini hendak berkata. Sungguh, tidak mampu rasanya untuk berhadapan denganMu Ya Tuhan.

Pada hari kita meninggalkan dunia ini, akan diingati paling lama sebulan atau tiga bulan sahaja oleh orang yang kita sayang. Selepas itu, mereka yang masih hidup ini akan teruskan hidupnya, kita akan dilupakan di alam barzakh sana. Tidak ada apa yang berharga di dunia ini. Anak, sahabat mahupun pasangan sendiri belum tentu akan mengingati kita dengan mengirimkan doa buat kita. Cuma yang tinggal hanyalah amalan kita sahaja.

Di sebalik lagu-lagu yang kita gemari, cuba mencari ibrah atau pengajaran untuk memotivasikan diri kita. Jangan sesekali berlebihan dalam berhibur. Dengar sekadar menghilangkan letih dan juga stress tanpa melalaikan kewajipan sebagai hamba Allah.

P/s: Lagu ini sangat mengingatkan saya pada hari terakhir saya dan seorang sahabat, sebelum takdir memisahkan kami. Semoga dia sihat selalu, dan bersama orang - orang yang terbaik.



Comments

Popular posts from this blog

Allah lebih mencintaimu

Orang kata, apa yang terbuku di hati itu perlu diluahkan. Kalau tak  mampu luahkan dengan kata-kata, boleh juga melalui tulisan seperti apa yang saya buat ni. Haha. Jika tidak diluahkan, akan menjadi beban dalam diri. Jadi, masing-masing ada cara tersendiri untuk mengatasinya.  Syukur kepada Allah atas segala nikmatNya yang tak terkira. Jika nak dibandingkan dengan sedikit ujian ni, nikmat Allah itu lagi luas. Dalam keadaan negara dilanda wabak covid-19 ni, semuanya tidak ada kepastian. Semua keputusan dalam genggaman Allah. Manusia hanya mampu merancang sahaja, selebihnya serahkan saja pada Allah.  Kunci untuk segala masalah adalah sabar. Allah lebih mencintaimu.

sahabatku

Akhirnya, dapat juga jumpa sahabat yang sudah sekian lama tidak ketemu. Alhamdulillah, dapat juga bertemu beliau sebelum balik ke Bangi baru-baru ini. Bolehlah ubati kerinduan dalam hati walaupun sekejap sahaja.  Semoga kita ketemu lagi, tabah menghadapi segala ujian hidup, cepat siapkan tesis dan dapat kerja yang mulia. I love you. 

Sweet 30

Bismillah..segala puji bagi Allah swt yang masih memberi peluang kepada kita untuk memperbaiki diri dan menambah kecintaan hanya kepadaNya. Jika kita cinta pada manusia, kita akan kecewa. Tetapi cinta kepada Allah swt tidak akan pernah buat kita sedih, malah lebih membuatkan jiwa kita lagi besar. Cinta pada dunia, akan membuatkan kita leka. Semua yang datang dalam hidup kita adalah ujian. Letaklah dunia dan segalanya isinya di tangan, bukannya di hati. Barulah kita tidak kecewa dan sedih dengan dunia yang sifatnya hanya sementara. Datanglah ombak atau taufan, kita pasti berjaya mengharunginya dengan tenang. Akhirat jua lebih utama dan berkekalan.  Dua hari lepas, saya dan sahabat baru sahaja meraikan usia kami yang sudah menjangkau 30 tahun. Tidak tahu hendak rasa gembira atau sedih? Tujuan apa kami meraikan? Sebenarnya, kami sekadar membeli sebiji kek, kemudian makan bersama-sama. Kami berkongsi bayaran dalam RM 10 setiap orang. Bilangan kami semua ialah tujuh orang. Semuanya lah