Skip to main content

Bahagia dengan memberi

Dalam sebuah buku tulisan Ustaz Pahrol, ada membincangkan tentang tajuk ini. Biasa kita dengar, tangan di atas lebih baik daripada tangan di bawah. Tak silap saya, bukunya bertajuk Mukmin Profesional. Banyak lagi buku-buku lain yang membicarakan tentang tajuk ini seperti buku 'Di mana Dia di hatiku'. Manusia suka bercakap mengenai bahagia. Setiap insan di dunia ini pasti ingin bahagia dalam hidupnya. Mana mungkin ada manusia yang memilih untuk hidup sengsara. Cuma salahnya kita apabila kita meletakkan syarat tertentu untuk bahagia. Sedangkan apabila kita sudah membuat pilihan untuk bahagia, maka kita akan bahagia dengan apa yang kita ada sekarang. If you choose to be happy, then you are happy. Kadangkala syarat yang kita tetapkan untuk bahagia itu ialah ketika mempunyai gaji yang besar, pasangan yang hensem kacak bergaya, anak yang pandai, kereta mewah atau bercuti di Melbourne. Akhirnya, jika kita tidak dapat apa yang diimpikan, sehingga roh terpisah daripada jasad pun kita tidak akan pernah bahagia. 

Kali ini, mari kita fokus kepada bahagia dengan memberi. Apa yang nak diberi jika kita tidak punya apa-apa? Memberi bukannya hanya dengan wang ringgit atau harta benda mahu pun barangan yang bernilai. Memberi senyuman dan salam juga adalah sedekah. Ianya murah sahaja. Tidak perlu mengeluarkan modal yang banyak. Anda hanya perlu menggerakkan otot pipi kiri dan kanan, sudah membuatkan wajah anda berada dalam keadaan senyum. Suatu ketika, saya mengajar anak-anak Tahap 1 ini, ada juga yang berpesan pada saya. ''Muallimah, jangan marah-marah nanti cepat tua''. Selepas itu, saya menjadikan ianya modal untuk saya tidak marah. "Saya bukan tak mahu garang dengan awak semua, tetapi saya mahu jaga kulit muka saya dari berkedut. Jadi, awak semua jangan buat saya marah eh.'' Kadangkala helah itu berhasil juga untuk beberapa ketika. Namun, ada juga yang tidak menghiraukan perasaan seorang guru. Begitulah antara cabarannya. 

Buat kali pertama saya mula meminati aktiviti hiking, ialah ketika berada di Kuantan. Seorang sahabat mengajak saya untuk menemaninya mendaki Bukit Pelindung. Ramai pengunjung yang berkunjung ke sana termasuk kaum Cina dan India. Lebih-lebih lagi, bukit ini berhampiran dengan kejiranan orang cina. Apabila kami baru sahaja mulakan langkah untuk mendaki, mak cik-mak cik cina ini sudah menuruni bukit untuk pulang ke rumah. Rasanya mereka ini selepas waktu Subuh lagi sudah memulakan pendakian. Sahabat saya tadi, menyapa mereka dengan ucapan good morning kepada mereka belum Islam dan memberi salam kepada mereka yang beragama Islam. Sungguh senang sekali untuk mengumpul  ganjaran kebaikan. Rupanya sahabat saya ada misi lain selain untuk menurunkan berat badannya. Hehe. Bermula dari bawah sehinggalah berjaya ke puncak. Saya juga turut termotivasi untuk berbuat demikian. Ketika ucapan salam dan selamat pagi dijawab mesra serta dibalas dengan senyuman, perasaan saya berasa sangat gembira dan bahagia. Masya-Allah.Sepanjang pendakian, tidak terasa letih dan masa terasa sebentar sahaja berlalu. Selain itu, hormon bahagia iaitu serotonin berjaya mengurangkan depresi dengan melakukan aktiviti riadah. Teringat saya dengan kisah seorang sahabat Baginda, beliau masuk ke pasar bukan bertujuan membeli atau menjual barangan, tetapi untuk menyebarkan salam kepada orang-orang di pasar. Itu juga suatu seni dalam berdakwah. Sebarkan salam. 

Bahagia ini bermula dengan diri kita dulu. Pilihan kita sendiri. Sekiranya kita bahagia, orang-orang di sekitar kita juga akan turut bahagia. Kita bahagia ketika membuatkan orang lain tersenyum. Sewaktu kita seronok memberi, kita akan diuji dengan sifat menunjuk-nunjuk atau diri terasa hebat di mata orang lain. Hati-hati. Jika tidak, kita tidak akan mendapat apa-apa kebaikan daripada amalan kita itu. Mulakan dengan niat supaya Allah swt menjaga hati kita daripada sifat mazmumah ini. Saya juga tidak terlepas untuk mengharapkan balasan ketika memberi. Walaupun tidak mengharapkan balasan itu dalam bentuk yang sama dengan apa yang diberi, saya mengharapkan diri ini dihargai. Bisikan halus daripada makhluk Allah yang terkutuk ini membuatkan saya menjadi tidak ikhlas dan berkira. Nauzubillah. Oleh itu, sekiranya pernah berasa seperti itu, cepat-cepat istighfar dan perbaharui niat. 

Dalam satu pembacaan, saya juga sudah lupa tajuk bukunya. Oh, buku tulisan Bonda Nor yang bertajuk Pujuklah Hati. Saya sangat terinspirasi dengan tulisannya. Menurutnya, kita tidak lagi boleh berpegang kepada what you give, you get back atau what you give you get more. Jarang sekali kita dapat mentafsir bentuk balasan yang Allah swt kurniakan kepada kita. Adakala, kita dapat balik semula atau lebih daripada kita beri. Suatu ketika, saya pernah menghadiahkan sejumlah wang kepada seorang cleaner sekolah disebabkan dia mengalami sakit kaki lalu tidak dapat bekerja. Esoknya, partner saya dalam kelab memanah menyerahkan satu sampul di dalamnya berisi wang. Katanya, itu adalah upah bekerja untuk tahun lepas. Seusai dia berlalu, saya membelek sampul tersebut, di dalamnya terdapat sejumlah wang. Masya-Allah. Dua kali ganda daripada wang yang saya sedekahkan kepada cleaner sekolah. Adakalanya kita tidak dapat balik apa yang kita beri, kerana Allah swt ingin menguji ketulusan hambaNya. Kadangkala, bentuk balasan yang Allah swt beri juga dalam bentuk kesihatan yang baik, anak yang pandai dan sihat, dikelilingi oleh sahabat yang baik, majikan yang baik dan banyak lagi rezeki lain. Jadi, tidak ada langsung kerugian jika kita selalu memberi. Memberi tanpa mengharapkan balasan daripada manusia, tetapi mengharapkan redha Allah swt. Bunyinya bukan mudah, tetapi insha-Allah boleh. 

Sedekah yang utama adalah kepada ahli keluarga, sahabat handai, jiran dan orang-orang di sekitar kita. 

Comments

Popular posts from this blog

Allah lebih mencintaimu

Orang kata, apa yang terbuku di hati itu perlu diluahkan. Kalau tak  mampu luahkan dengan kata-kata, boleh juga melalui tulisan seperti apa yang saya buat ni. Haha. Jika tidak diluahkan, akan menjadi beban dalam diri. Jadi, masing-masing ada cara tersendiri untuk mengatasinya.  Syukur kepada Allah atas segala nikmatNya yang tak terkira. Jika nak dibandingkan dengan sedikit ujian ni, nikmat Allah itu lagi luas. Dalam keadaan negara dilanda wabak covid-19 ni, semuanya tidak ada kepastian. Semua keputusan dalam genggaman Allah. Manusia hanya mampu merancang sahaja, selebihnya serahkan saja pada Allah.  Kunci untuk segala masalah adalah sabar. Allah lebih mencintaimu.

sahabatku

Akhirnya, dapat juga jumpa sahabat yang sudah sekian lama tidak ketemu. Alhamdulillah, dapat juga bertemu beliau sebelum balik ke Bangi baru-baru ini. Bolehlah ubati kerinduan dalam hati walaupun sekejap sahaja.  Semoga kita ketemu lagi, tabah menghadapi segala ujian hidup, cepat siapkan tesis dan dapat kerja yang mulia. I love you. 

Sweet 30

Bismillah..segala puji bagi Allah swt yang masih memberi peluang kepada kita untuk memperbaiki diri dan menambah kecintaan hanya kepadaNya. Jika kita cinta pada manusia, kita akan kecewa. Tetapi cinta kepada Allah swt tidak akan pernah buat kita sedih, malah lebih membuatkan jiwa kita lagi besar. Cinta pada dunia, akan membuatkan kita leka. Semua yang datang dalam hidup kita adalah ujian. Letaklah dunia dan segalanya isinya di tangan, bukannya di hati. Barulah kita tidak kecewa dan sedih dengan dunia yang sifatnya hanya sementara. Datanglah ombak atau taufan, kita pasti berjaya mengharunginya dengan tenang. Akhirat jua lebih utama dan berkekalan.  Dua hari lepas, saya dan sahabat baru sahaja meraikan usia kami yang sudah menjangkau 30 tahun. Tidak tahu hendak rasa gembira atau sedih? Tujuan apa kami meraikan? Sebenarnya, kami sekadar membeli sebiji kek, kemudian makan bersama-sama. Kami berkongsi bayaran dalam RM 10 setiap orang. Bilangan kami semua ialah tujuh orang. Semuanya lah