Skip to main content

Umrah untuk tersayang

Bismillah. Segala puji bagi Allah swt dan selawat dan salam kepada junjungan besar nabi Muhammad saw. Alhamdulillah, Dia masih lagi bagi peluang untuk kita perbaiki diri dan pada masa yang sama mengajak orang lain ke arah kebaikan. Teringat tentang satu taklimat tarbiyah, yang saya hadiri pada tahun 2016. Islah  nafsak wad'u ghairak yang disampaikan oleh Syeikh Hamid. Nanti jika ada peluang, saya akan cerita tentang ini dalam slot yang lain. 

Setiap tahun, sejak saya pindah ke Bangi, saya menulis senarai perkara yang saya hendak capai dalam tahun tersebut. Kemudian, saya tampal kertas tersebut pada pintu almari baju. Pintu almari saya sentiasa terbuka sebab senang bagi saya untuk ambil pakaian. Selain itu juga, saya dapat melihat kembali sasaran yang saya gariskan untuk tahun tersebut. Moga menjadi satu doa dan azam bagi saya untuk terus berusaha ke arah itu. 

Ada satu impian saya yang juga merupakan impian ibu saya. Sudah dua tahun satu tulis impian tersebut di  tempat yang pertama, namun belum lagi diizinkan oleh Allah. Saya yakin Allah akan kurniakan pada masa yang sesuai. Apakah azam saya tersebut? Jeng jeng jeng.. Impian saya ialah, saya ingin menunaikan umrah bersama ibu saya. 

Pada tahun 2018, impian itu tidak dapat dilaksanakan apabila abang sulong saya berpendapat lebih baik terus ke sana untuk menunaikan ibadah haji berbanding umrah. Pendapat ini beliau utarakan apabila saya cuba berbincang dengannya untuk bawa ibu ke umrah. Nyaris, anak saudara sulong saya yang akan menemani ibu saya ke sana. Namun, apabila cadangan untuk menunaikan haji itu dicadang, saya cuba penuhkan tabungan haji ibu saya. Saya baru juga dapat tahu, ibu saya masih belum mendaftar haji. Saya berasa agak kesal kerana kami adik-beradik tidak pernah mengambil tahu tentang perkara ini. Masing-masing sibuk dengan hal sendiri. Apatah lagi saya yang baru mula bekerja dan berkahwin. Alhamdulillah, tabungan sudah penuh tetapi tetap juga perlu tunggu giliran untuk ke Mekah. Rayuan boleh juga dibuat tetapi saya masih belum fokus ke arah itu memandangkan tabungan saya pula berkurangan.. 

Kisah ini tamat buat sementara memandangkan saya pula hamil dalam pertengahan tahun 2018. Setelah saya selamat melahirkan, saya ingin meneruskan hajat ini. Saya mula menghubungi agensi umrah Quds and Travel di Kota Bharu. Beliau menghantar pakej, harga dan semua maklumat pendaftaran. Apabila memaklumkan kepada ibu, saya terus membuat pendaftaran untuk kami. Ketika menghantar pendaftaran kepada agen umrah tersebut, saya hampir terlupa tentang suatu perkara. Wanita berumur 45 tahun ke bawah perlu ada mahram bersamanya untuk ke Mekah. Hajat itu terhenti di situ. Saya cuba cari jalan siapa yang perlu menemani ibu saya. Akhirnya, hajat itu terpaksa saya ketepikan dahulu.

Baru-baru ini, saya cuba berbincang dengan suami saya untuk melaksanakan impian ibu saya ini. Suami saya akan jadi mahram saya. Kami masih belum cukup wang untuk ke sana. Namun, kami berazam untuk melaksanakan hajat ini. Allah berfirman dalam surah Ali Imran ayat 159, ''setelah berazam maka bertawakallah kepada Allah''. Kami mencari maklumat tentang beberapa agensi umrah untuk membuat perbandingan harga, tempat menginap, makanan disediakan dan tarikh. Antara agensi yang diteliti ialah Emraz Travel, Az Zuha Travel dan Haramain Travel. Buat masa ini, kami masih belum ke agensi untuk buat 'confirmation'. InshaAllah, kami akan cuba sedaya upaya kami untuk merealisasikan impian ini. 

Sahabat-sahabat yang saya hormati, mari kita muhasabah diri semula. Walaupun Allah belum mengizinkan kita dapat apa yang kita idamkan, namun ada perkara lain yang Allah rancang untuk kita dan kita sudah milikinya sekarang. Meskipun saya belum mencapai hajat yang satu ini, tetapi Allah telah mengurniakan sesuatu yang lain daripada senarai yang saya tulis. Antaranya, saya sudah daftarkan diri mendapatkan takaful secara tidak sengaja. Saya juga telah habiskan satu semester mengambil kursus pendidikan yang dikelolakan sendiri oleh sekolah. Saya juga berjaya belanja ahli keluarga saya makan KFC dan mengadakan aktiviti bakar ayam, sotong dan udang  bersama ahli keluarga saya. Syukur untuk itu. 

Mari kita bulatkan niat, tekadkan azam dan berusaha mencapai impian yang kita belum lagi laksanakan. Ketepikan segala rasa sedih, kecewa dan duka. Usah layan segala perasaan ini. Ceria dan bersemangat. Doa dan merintih kepada Allah. Peringatan untuk diri saya juga. Lets do it! Memburu impian menunaikan umrah bersama tersayang. Jumpa lagi. 

Tarikh yang kami pilih ialah antara 28 Mei-7 Jun. Tetapi agensi ini tidak termasuk dalam senarai sebab tempat menginap di Mekah agak jauh. Ada yang lebih dekat, iaitu Hotel Safwah. 

Comments

Popular posts from this blog

Allah lebih mencintaimu

Orang kata, apa yang terbuku di hati itu perlu diluahkan. Kalau tak  mampu luahkan dengan kata-kata, boleh juga melalui tulisan seperti apa yang saya buat ni. Haha. Jika tidak diluahkan, akan menjadi beban dalam diri. Jadi, masing-masing ada cara tersendiri untuk mengatasinya.  Syukur kepada Allah atas segala nikmatNya yang tak terkira. Jika nak dibandingkan dengan sedikit ujian ni, nikmat Allah itu lagi luas. Dalam keadaan negara dilanda wabak covid-19 ni, semuanya tidak ada kepastian. Semua keputusan dalam genggaman Allah. Manusia hanya mampu merancang sahaja, selebihnya serahkan saja pada Allah.  Kunci untuk segala masalah adalah sabar. Allah lebih mencintaimu.

sahabatku

Akhirnya, dapat juga jumpa sahabat yang sudah sekian lama tidak ketemu. Alhamdulillah, dapat juga bertemu beliau sebelum balik ke Bangi baru-baru ini. Bolehlah ubati kerinduan dalam hati walaupun sekejap sahaja.  Semoga kita ketemu lagi, tabah menghadapi segala ujian hidup, cepat siapkan tesis dan dapat kerja yang mulia. I love you. 

Sweet 30

Bismillah..segala puji bagi Allah swt yang masih memberi peluang kepada kita untuk memperbaiki diri dan menambah kecintaan hanya kepadaNya. Jika kita cinta pada manusia, kita akan kecewa. Tetapi cinta kepada Allah swt tidak akan pernah buat kita sedih, malah lebih membuatkan jiwa kita lagi besar. Cinta pada dunia, akan membuatkan kita leka. Semua yang datang dalam hidup kita adalah ujian. Letaklah dunia dan segalanya isinya di tangan, bukannya di hati. Barulah kita tidak kecewa dan sedih dengan dunia yang sifatnya hanya sementara. Datanglah ombak atau taufan, kita pasti berjaya mengharunginya dengan tenang. Akhirat jua lebih utama dan berkekalan.  Dua hari lepas, saya dan sahabat baru sahaja meraikan usia kami yang sudah menjangkau 30 tahun. Tidak tahu hendak rasa gembira atau sedih? Tujuan apa kami meraikan? Sebenarnya, kami sekadar membeli sebiji kek, kemudian makan bersama-sama. Kami berkongsi bayaran dalam RM 10 setiap orang. Bilangan kami semua ialah tujuh orang. Semuanya lah