Skip to main content

Senyuman yang mahal

Assalamualaikum semua! Bagi salam pada semua tapi rasanya saya syok sendiri je kat sini. Hajat di hati nak buat blog ni sebagai buah tangan kepada orang-orang yang pernah hadir dalam hidup saya. Semua 'post' di sini berkisar tentang pengalaman saya yang diselitkan dengan serba sedikit pengajaran dan hikmah. Saya banyak belajar daripada mereka. Tidak kisahlah mereka yang sebaya, budak-budak atau orang lama. Tiada pertemuan yang sia-sia. Allah menemukan kita dengan seseorang itu pasti ada sebabnya. Dalam kisah saya ada cerita mereka. Saya bercita-cita untuk lulus dalam  universiti yang dinamakan universiti kehidupan. Ada seorang rakan sekerja saya, berpangkat mak cik pada saya. Semua orang panggil beliau dengan panggilan Ummi. Katanya, beliau belajar sampai STPM saja. Tidak ada ilmu banyak mana pun. Tapi dia punya pengalaman, masyaAllah. Macam-macam ilmu beliau ada. Ilmu mengajar itu satu. Boleh berbahasa Inggeris dengan fasih. Cara nak masak rendang pun ada. Seronok berborak dengannya. Macam-macam benda saya boleh tahu. 

Sahabat-sahabatku yang disayangi, sekolah saya baru sahaja mengadakan hari takrim atau hari anugerah kecemerlangan murid. Tahun ini, banyak kelainan daripada tahun sebelumnya. Tahun-tahun sudah, hari takrim menggabungkan semua darjah dalam satu hari sahaja. Tahun ini pula, diadakan secara berkala. Kurang la penat cikgu-cikgu. Selain itu, semua murid pada tahun ini dapat anugerah. Cara ini dapat menaikkan semangat murid-murid yang kurang berpotensi dalam pelajaran atau aktiviti luar. 

Kali ini, saya ditugaskan berada dalam Unit Hadiah. Tahun lepas pun Unit Hadiah juga hehe. Pada hari kejadian, saya ditugaskan untuk memegang dulang hadiah di atas pentas. Saya suka kerja yang mudah dan ada pergerakan ini. Tidaklah rasa bosan. Sepanjang saya pegang dulang itu, wajah saya agak kaku sebab saya tidak tahu untuk senyum di hadapan ramai orang. Hasilnya, dalam setiap gambar pelajar yang naik pentas menerima hadiah, gambar saya semuanya masam mencuka. Haha. Tidak senyum langsung. Serius. Sedangkan,di belakang pentas suara saya yang paling gelak besar.


Hari yang berbeza, wajah yang sama.

Senyuman yang manis datang daripada hati yang ikhlas. Biasa kita dengar, senyum itu sedekah. Senangnya nak dapat pahala kan?  Senyumlah pada semua orang sama ada kita kenal orang tersebut atau tidak. Jangan pula kita senyum walaupun ketika berseorangan. Nanti orang kata kita tidak waras. Haha. Senyumlah selalu. Jika hati sedang sedih, juga senyum. Jika sedang bahagia, apatah lagi. Senyum juga mesti bertempat. 

Tiada istilah senyuman mahal. Memang ada jenis orang yang tidak suka senyum. Wajahnya sentiasa serius. Kita yang tengok pun, rasa tak nak tegur. Kita fikir, mungkin dia sedang ada masalah. Peranan kita ialah sebarkan senyuman. Murahkan senyuman anda. Sekiranya senyuman kita yang manis sampai ke telinga itu tidak terbalas, bersangka baik sajalah. Esok-esok, kalau terserempak lagi, kita sedekahkan senyuman. 

Sahabatku yang manis, tidak dinafikan sukarnya kita nak hulurkan senyuman di saat kita penat, tengah sibuk dan fikir macam-macam benda. Meskipun begitu, tidak salah jika kita murahkan senyuman walau apa jua keadaan sekali pun. Aura kita yang ceria itu akan terpancar memberi sinaran kepada orang di sekeliling kita. Orang tengok kita pun senang hati. Ayuh, senyum!

Team hadiah yang 'awesome', diketuai oleh Kak Zirawatul Ain. 

Comments

Popular posts from this blog

Allah lebih mencintaimu

Orang kata, apa yang terbuku di hati itu perlu diluahkan. Kalau tak  mampu luahkan dengan kata-kata, boleh juga melalui tulisan seperti apa yang saya buat ni. Haha. Jika tidak diluahkan, akan menjadi beban dalam diri. Jadi, masing-masing ada cara tersendiri untuk mengatasinya.  Syukur kepada Allah atas segala nikmatNya yang tak terkira. Jika nak dibandingkan dengan sedikit ujian ni, nikmat Allah itu lagi luas. Dalam keadaan negara dilanda wabak covid-19 ni, semuanya tidak ada kepastian. Semua keputusan dalam genggaman Allah. Manusia hanya mampu merancang sahaja, selebihnya serahkan saja pada Allah.  Kunci untuk segala masalah adalah sabar. Allah lebih mencintaimu.

sahabatku

Akhirnya, dapat juga jumpa sahabat yang sudah sekian lama tidak ketemu. Alhamdulillah, dapat juga bertemu beliau sebelum balik ke Bangi baru-baru ini. Bolehlah ubati kerinduan dalam hati walaupun sekejap sahaja.  Semoga kita ketemu lagi, tabah menghadapi segala ujian hidup, cepat siapkan tesis dan dapat kerja yang mulia. I love you. 

Sweet 30

Bismillah..segala puji bagi Allah swt yang masih memberi peluang kepada kita untuk memperbaiki diri dan menambah kecintaan hanya kepadaNya. Jika kita cinta pada manusia, kita akan kecewa. Tetapi cinta kepada Allah swt tidak akan pernah buat kita sedih, malah lebih membuatkan jiwa kita lagi besar. Cinta pada dunia, akan membuatkan kita leka. Semua yang datang dalam hidup kita adalah ujian. Letaklah dunia dan segalanya isinya di tangan, bukannya di hati. Barulah kita tidak kecewa dan sedih dengan dunia yang sifatnya hanya sementara. Datanglah ombak atau taufan, kita pasti berjaya mengharunginya dengan tenang. Akhirat jua lebih utama dan berkekalan.  Dua hari lepas, saya dan sahabat baru sahaja meraikan usia kami yang sudah menjangkau 30 tahun. Tidak tahu hendak rasa gembira atau sedih? Tujuan apa kami meraikan? Sebenarnya, kami sekadar membeli sebiji kek, kemudian makan bersama-sama. Kami berkongsi bayaran dalam RM 10 setiap orang. Bilangan kami semua ialah tujuh orang. Semuanya lah