Skip to main content

Sabar dan redha

Assalamulaikum dan selamat pagi. Syukur pada Allah kerana masih lagi beri peluang untuk kita berpijak di atas muka buminya bagi meneruskan baki usia yang semakin singkat.

Suatu hari saya melangkah masuk ke kelas 3 Maryam. Belum sempat lagi saya beri salam, seorang murid perempuan tanya saya,''Muallimah, apa beza sabar dan redha?'' Saya agak kagum dengan soalannya. Saya pun terangkan dengan ringkas kerana keadaan kelas pada ketika itu agak bising.

Sabar dan redha adalah suatu sifat yang perlu ada pada orang mukmin. Sabar biasanya kita menahan diri daripada melakukan perkara yang Allah murka apabila berhadapan dengan situasi yang kita tidak suka. Orang yang sabar dalam keadaan marah dapat menahan dirinya daripada marah. Sabar bukan maksud kita menerima keadaan itu. Tetapi kita memilih untuk tahan seketika dan berfikir tindakan seterusnya. Contoh, ketika ada pelajar yang tidak bawa buku ke sekolah setiap hari. Tambahan pula, pelajar tersebut tidak fokus semasa saya mengajar dan bercakap-cakap dengan rakan sebelahnya. Perasaan saya ketika itu sangat menyampah dan marah saya membuak-buak. Sudah lama saya bersabar dengan murid ini. Tanpa berfikir panjang, saya mengambil pemadam papan putih lalu membaling ke arah pelajar itu. Saat itu, saya tidak punya lagi kesabaran. Saya tewas. Waktu ini, saya tidak sabar. Bagaimana tindakan orang yang sabar? Tegur dan beri nasihat secara berterusan. 

Redha adalah menerima setiap keadaan yang telah ditentukan oleh Allah setelah sedaya upaya berusaha untuk dapatkan sesuatu. Redha dengan perpisahan. Redha dengan pasangan. Redha kita terletak pada redha kedua ibu bapa. Redha seorang isteri terletak pada suaminya.  Terima perkara yang sudah terjadi. Kemudian, teruskan hidup seperti biasa dan buat yang terbaik pada masa hadapan. Tidak perlu rasa sedih dan kecewa dengan kisah yang lalu. Masa yang lalu tidak akan pernah kembali. Kata Ustaz Pahrol, berdamailah dengan masa lalu. Dengan itu, kita akan lebih tenang dan bahagia. 

Sahabat semua, apa masalah yang kita hadapi sekarang? Cuba tanya pada diri kita? Setiap hari bos kita marah kita sebab tidak berpuas hati dengan kerja? Setiap hari ibu-ibu terpaksa menjerit kepada anak-anaknya yang tidak mendengar kata? Setiap hari kita terpaksa menghadap jalan yang sesak ke tempat kerja? Macam-macam masalah kita ada. Jawapan mudah, kalau tidak ada masalah bukan hidup namanya. Jika orang tersebut tidak ada masalah dalam hidupnya, pasti dia sudah mati. Mayat hidup barangkali. Dunia tempat ujian. Yakin dengan dengan janji Allah bahawa syurga sedang menanti. Luluslah ujian di dunia yang hanya sebentar cuma. Jika saya sedang berumur 30 tahun, maksudnya saya akan menghadapi ujian hidup lebih kurang 20 tahun lagi. Lama sangatkah 20 tahun? Itu pun kalau sempat hidup lagi ketika berusia 50 tahun. Sekarang ini ramai yang meninggal peringkat umur 40 tahun ke atas. Antara penyebab utama ialah stress dan serangan jantung. Kebanyakannya daripada kaum lelaki. Gaya hidup juga main peranan. Kita tahu, umat Nabi Muhammad saw meninggal sekitar umur 63 tahun sahaja. Sama umur dengan kewafatan Baginda. Oleh itu, untuk apa kita bersedih dengan dunia yang bakal kita tinggalkan? Bisik pada hati, dunia ini hanya secebis. Ibarat cebisan kain yang tiada harga. 

Sahabat yang saya sayangi, pilih untuk bersabar dalam apa jua situasi. Fikir secara rasional. Jika kita menghadapi ancaman daripada perbuatan manusia, jangan pula memilih untuk bersabar. Sekiranya ada suami yang setiap hari kerjanya sepak terajang si isteri, tidak perlu si isteri bersabar sahaja. Buat laporan dan ambil tindakan selanjutnya. Seperti biasa, timbalah ilmu sebanyak mungkin. Jika tidak tahu, tanya pada yang berpengalaman dan selayaknya. Semakin kita belajar, semakin kita tidak tahu. Hal ini disebabkan apabila kita belajar, kita baru sedar bahawa banyak lagi perkara yang kita tidak tahu. Kita manusia, fitrahnya lemah dan memerlukan pergantungan hanya pada Allah. Jangan lupa senjata utama kita ialah doa

Redha pula ialah pilihan ketika kita sudah tidak berdaya lagi untuk mengubah sesuatu. Redha dengan takdir Allah. Setuju dengan keputusan yang dikurniakan olehNya. InshaAllah, setiap yang berlaku pasti ada hikmah yang tersembunyi.

Kelas SPAIM yang saya sertai ini membuat saya terus ingin belajar menjadi seorang murabbi yang lebih baik. Kadang-kadang, saya merasa rendah diri apabila bersama dengan mereka yang sudah berpengalaman mengajar belasan tahun. 

Rakan memanah saya, Kak Khairiah. Beliau sentiasa bersemangat dan komited dengan tugas. Saya tahu beliau sudah melalui pelbagai cabaran dalam hidupnya yang membentuk peribadinya pada hari ini. Secara tidak langsung, saya terinspirasi dengan semangat beliau.


Comments

Popular posts from this blog

Allah lebih mencintaimu

Orang kata, apa yang terbuku di hati itu perlu diluahkan. Kalau tak  mampu luahkan dengan kata-kata, boleh juga melalui tulisan seperti apa yang saya buat ni. Haha. Jika tidak diluahkan, akan menjadi beban dalam diri. Jadi, masing-masing ada cara tersendiri untuk mengatasinya.  Syukur kepada Allah atas segala nikmatNya yang tak terkira. Jika nak dibandingkan dengan sedikit ujian ni, nikmat Allah itu lagi luas. Dalam keadaan negara dilanda wabak covid-19 ni, semuanya tidak ada kepastian. Semua keputusan dalam genggaman Allah. Manusia hanya mampu merancang sahaja, selebihnya serahkan saja pada Allah.  Kunci untuk segala masalah adalah sabar. Allah lebih mencintaimu.

sahabatku

Akhirnya, dapat juga jumpa sahabat yang sudah sekian lama tidak ketemu. Alhamdulillah, dapat juga bertemu beliau sebelum balik ke Bangi baru-baru ini. Bolehlah ubati kerinduan dalam hati walaupun sekejap sahaja.  Semoga kita ketemu lagi, tabah menghadapi segala ujian hidup, cepat siapkan tesis dan dapat kerja yang mulia. I love you. 

Sweet 30

Bismillah..segala puji bagi Allah swt yang masih memberi peluang kepada kita untuk memperbaiki diri dan menambah kecintaan hanya kepadaNya. Jika kita cinta pada manusia, kita akan kecewa. Tetapi cinta kepada Allah swt tidak akan pernah buat kita sedih, malah lebih membuatkan jiwa kita lagi besar. Cinta pada dunia, akan membuatkan kita leka. Semua yang datang dalam hidup kita adalah ujian. Letaklah dunia dan segalanya isinya di tangan, bukannya di hati. Barulah kita tidak kecewa dan sedih dengan dunia yang sifatnya hanya sementara. Datanglah ombak atau taufan, kita pasti berjaya mengharunginya dengan tenang. Akhirat jua lebih utama dan berkekalan.  Dua hari lepas, saya dan sahabat baru sahaja meraikan usia kami yang sudah menjangkau 30 tahun. Tidak tahu hendak rasa gembira atau sedih? Tujuan apa kami meraikan? Sebenarnya, kami sekadar membeli sebiji kek, kemudian makan bersama-sama. Kami berkongsi bayaran dalam RM 10 setiap orang. Bilangan kami semua ialah tujuh orang. Semuanya lah