Skip to main content

Refleksi Saya Tahun 2019

Semoga refleksi yang dibuat ini dapat saya syukuri pada masa akan datang. Selain itu, dapat saya lihat pencapaian yang saya capai untuk tahun tersebut. Walapun pencapaian itu adalah kecil, tetapi wajib untuk saya hargai.

Bergelar seorang ibu
Tanggal 6 April 2019, seorang mujahid dilahirkan ke dunia. Fasa yang menguji nikmat sihat itu telah berjaya dilalui. 

Guru akidah
Sudah dua tahun saya mengajar akidah tahun 3. Topik beriman kepada hari akhirat itu semakin seronok saya ajar. Murid-murid pula begitu teruja nak tahu tentang rukun iman yang satu ini. Tahun 2020, subjek sirah dan akhlak pula yang saya ajar, mungkin ada hikmah yang tersembunyi. Hoho.

Pemanah tradisional
Dua tahun juga saya menjadi guru pembantu bagi kelab Metra atau memanah tradisional. Kemahiran saya juga bertambah sedikit daripada tahun sudah. Apabila jurulatih mengajar anak-anak, saya juga dapat belajar daripada situ. InshaAllah, tahun 2020 akan lebih 'terer' dalam sukan sunnah ini.  

Guru kelas 3 Fatimah
Terima kasih pada ibu bapa yang menghantar pelbagai jenis ragam anak-anak kepada saya. Banyak saya belajar dengan anak-anak 3 Fatimah ini. Saya juga dapat belajar daripada 'partner' kelas saya, Muallim Zulkifli tentang kaedah beliau mendidik anak-anak.  Beliau sudah berpengalaman lebih 25 tahun mengajar anak-anak sekolah rendah. Beliau banyak memberi nasihat dan peringatan yang berterusan tentang jaga solat dan Al-Quran. Katanya, jika kedua kewajipan ini dijaga, kejayaan dalam akademik akan menyusul. Saya sokong 200%. 

Ptptn berjaya dilunas
Hutang PTPN akhirnya dapat dilangsaikan menggunakan simpanan Tabung Haji dan KWSP. Lebih kurang 10 k baki yang saya setelkan. Alhamdulillah, bebas hutang. 

Pandu kereta
Sejak hamil lima bulan, saya tidak lagi menunggang motosikal. Saya bukannya minah rempit ya, saya adalah muslimah rider. Hehe. Saya pandu kereta sendiri dan sudah ada sedikit kemajuan dan kecekapan. Ok la tu. 

Daftar umrah
Alhamdulillah, saya berjaya membayar deposit untuk menunaikan umrah bersama ibu saya. Doakan semoga impian ini tercapai. Rancang untuk pergi pada bulan Mei 2020, lepas raya puasa. InshaAllah.

Anugerah kualiti
Anugerah pertama yang saya dapat setelah setahun berkhidmat di Al-amin Bangi ialah anugerah kehadiran terbaik. Kekalkan prestasi dan kurangkan kontroversi. Haha.


Inilah hadiahnya. Tunggu 2020, apa pula anugerah untuk 2019?


Banyak lagi pencapaian lain yang tidak dapat diukur dan tidak dinyatakan di sini. Dengan izin Allah, kita semua dapat kecapinya. Malah, Allah bagi lebih lagi daripada apa yang kita nak. Dia lebih tahu sedang kita tidak tahu. Jom! Hadapi cabaran pada 2020 dengan lebih semangat. Perbaharui niat. Urus stress dengan baik. Semangaaaaaat!

Comments

Popular posts from this blog

Allah lebih mencintaimu

Orang kata, apa yang terbuku di hati itu perlu diluahkan. Kalau tak  mampu luahkan dengan kata-kata, boleh juga melalui tulisan seperti apa yang saya buat ni. Haha. Jika tidak diluahkan, akan menjadi beban dalam diri. Jadi, masing-masing ada cara tersendiri untuk mengatasinya.  Syukur kepada Allah atas segala nikmatNya yang tak terkira. Jika nak dibandingkan dengan sedikit ujian ni, nikmat Allah itu lagi luas. Dalam keadaan negara dilanda wabak covid-19 ni, semuanya tidak ada kepastian. Semua keputusan dalam genggaman Allah. Manusia hanya mampu merancang sahaja, selebihnya serahkan saja pada Allah.  Kunci untuk segala masalah adalah sabar. Allah lebih mencintaimu.

sahabatku

Akhirnya, dapat juga jumpa sahabat yang sudah sekian lama tidak ketemu. Alhamdulillah, dapat juga bertemu beliau sebelum balik ke Bangi baru-baru ini. Bolehlah ubati kerinduan dalam hati walaupun sekejap sahaja.  Semoga kita ketemu lagi, tabah menghadapi segala ujian hidup, cepat siapkan tesis dan dapat kerja yang mulia. I love you. 

Sweet 30

Bismillah..segala puji bagi Allah swt yang masih memberi peluang kepada kita untuk memperbaiki diri dan menambah kecintaan hanya kepadaNya. Jika kita cinta pada manusia, kita akan kecewa. Tetapi cinta kepada Allah swt tidak akan pernah buat kita sedih, malah lebih membuatkan jiwa kita lagi besar. Cinta pada dunia, akan membuatkan kita leka. Semua yang datang dalam hidup kita adalah ujian. Letaklah dunia dan segalanya isinya di tangan, bukannya di hati. Barulah kita tidak kecewa dan sedih dengan dunia yang sifatnya hanya sementara. Datanglah ombak atau taufan, kita pasti berjaya mengharunginya dengan tenang. Akhirat jua lebih utama dan berkekalan.  Dua hari lepas, saya dan sahabat baru sahaja meraikan usia kami yang sudah menjangkau 30 tahun. Tidak tahu hendak rasa gembira atau sedih? Tujuan apa kami meraikan? Sebenarnya, kami sekadar membeli sebiji kek, kemudian makan bersama-sama. Kami berkongsi bayaran dalam RM 10 setiap orang. Bilangan kami semua ialah tujuh orang. Semuanya lah