Skip to main content

Bintik merah

Bismillah..segala rasa syukur hanyalah milik Allah subhanahu wa taala. Sungguh hinanya diri ini apabila berdiri di hadapanMu. Segala ilmu dunia dan akhirat hanyalah milik Dia. Nikmat Allah itu sangat luas. Jika jari ini dicelup dalam segelas air, dan diangkat itu sahaja ilmu kita. Selebihnya adalah kepunyaan Allah. 

Sejak saya bergelar seorang ibu, semuanya kali pertama bagi saya. Ilmu 'parenting' sangat diperlukan. Apabila anak demam atau sakit, mulalah saya tidak senang hati. Perasaan ihsan seorang ibu itu jika boleh mahu digantikan dirinya yang sakit berbanding anaknya yang sakit. Tidak sampai hati apabila Azzam batuk sehingga dia tidak dapat tidur yang nyenyak. 

Baru-baru ini, tangan dan kaki Azzam mengalami bengkak-bengkak merah. Pada mulanya, saya beranggapan akibat gigitan nyamuk. Kemudian, bengkak merah tadi keluar menjadi bintik-bintik, berisi air dan beberapa hari ianya pecah. Saya ada juga bertanya rakan sekerja berkenaan ini, ada yang mengatakan terkena jangkitan bakteria. Bakteria ini boleh jadi datang daripada tempat tidurnya, pakaian, makanan dan lain-lain. Lalu, saya beli krim untuk baik daripada gigitan serangga  di farmasi. Namanya 'Hydrocortisone cream'. Azzam masih lagi ke taska seperti biasa kerana dia sihat dan tidak demam. Lagi pun, saya masih lagi ada kelas selama dua minggu sebelum bercuti. 

 Pada hari esoknya, cikgu taska Azzam mesej saya, saya harus ambil Azzam segera kerana beliau percaya bintik merah Azzam itu ialah 'chicken pox'. Beliau risau sekiranya dijangkiti oleh kanak-kanak lain. Jadi, Azzam di bawa ke sekolah  saya kerana pada hari tersebut saya ada pembentangan untuk subjek pembangunan murabbi. Beberapa rakan saya gilir-gilir jaga Azzam sementara saya berada di kelas. Kelas petang saya terpaksa ponteng untuk jaga Azzam di rumah. Sebelum itu, saya sudah ke klinik untuk sahkan Azzam dijangkiti 'chicken pox'. Doktor juga mengatakan sedemikian.

Cabaran seterusnya ialah Azzam tidak boleh di hantar ke taska. Siapa nak jaga Azzam? Saya hubungi beberapa orang pengasuh. Mereka tidak dapat jaga Azzam, sebab mereka juga mengasuh anak-anak lain. Saya juga hubungi pengurus taska Azzam untuk memberi keizinan Azzam ke taska tetapi diletakkan di bilik yang berlainan. Beliau memberi cadangan supaya Azzam dijaga oleh salah seorang cikgunya tetapi di rumahnya sendiri. Saya pula agak keberatan. Akhirnya, adik ipar saya datang untuk jaga Azzam.. Adik ipar saya ini masih lagi dalam proses menyiapkan tesis di peringkat sarjana. Alhamdullilah, cabaran selesai. Beliau jaga Azzam di rumah saya selama lima hari. Kemudian, saya pun bercuti dan kami pulang ke kampung. Dalam tempoh tersebut, Azzam pernah demam dalam dua hari. Dia dibawa ke klinik yang sama untuk periksa 'chicken pox' pada kaki dan tangan Azzam. Pada bahagian badan yang lain tidak ada bintik merah. Doktor bagi krim Acyclovir untuk disapu pada bintik merah tersebut. Keadaan ini berlarutan selama dua minggu. Bintik itu masih keluar sebutir atau dua setiap hari. Hmmm...lama pula ya? Biasanya, menurut pembacaan saya, 'chicken pox' akan tumbuh di seluruh badan dan hanya ambil masa dua minggu sahaja untuk sembuh apabila kanak-kanak tersebut dikuarantin dan dijaga dengan baik. Kejadian 'pelik tapi benar' ini kerap datang dalam hidup saya. Huhu. 

Azzam kelihatan ceria dan sihat apabila pulang ke kampung. Kali ini, ramai sepupu-sepupunya yang lain turut ada di kampung. Meriah betul rumah mak saya kali ini. Sungguh, percutian di rumah mak setanding dengan percutian di hotel lima bintang. Siap dengan kolam mandi lagi depan rumah. Makanan dihidang oleh kakak saya, chef terkenal sejak turun temurun. Rasa meggi belut yang dimasak olehnya tempoh hari dapat saya ingat lagi kelazatannya. Terbaik. Pipi Azzam juga makin kembung. Seleranya bertambah-tambah. Azzam masih lagi makan bubur nasi bersama sayuran.

Bintik merah pada kaki dan tangan Azzam masih belum baik. Bintik yang lama sudah berparut. Namun, keluar pula bintik yang baru. Saya membuat keputusan untuk bawa Azzam ke klinik sekali lagi sebelum bertolak ke Bangi esoknya. Doktor pertama yang periksa Azzam. masih dengan pernyataan habawa Azzam dijangkiti 'chicken pox' dan perlu dikuantinkan. Saya akur. Dalam kepala, siapa pula nak jaga Azzam? Dalam beberapa kilometer kami pulang dari klinik, kami dihubungi oleh staf klinik tadi. Kami diminta patah balik semula untuk memeriksa Azzam oleh doktor yang lain pula. Kali ini, doktor yang bertauliah barangkali. Tadi, mungkin doktor muda yang kurang pengalaman periksa Azzam. 

Doktor mengajukan saya beberapa soalan. Keadaan Azzam sudah berlarutan lebih kurang sebulan. Dipendekkan kisah, Azzam bukan dijangkiti 'chicken pox' tetapi jangkitan bakteria. Fuh..lega. Azzam boleh ke taska macam biasa. Surat pengesahan juga ditulis oleh doktor. Kebersihan wajib diutamakan untuk pastikan Azzam cepat sembuh. Antaranya, kebersihan botol susu, tilam, mainan, makanan dan pakaian Azzam. Baiklah. Krim Acyclovir tadi ditukar dengan pelbagai ubat yang lain untuk disapu selepas mandi. krim dan lain-lain. 

Itulah kisahnya. Allah memberi kami pengalaman ini sebagai satu ilmu untuk dipelajari. Daripada bintik daripada gigitan nyamuk, 'chicken pox' dan jangkitan bakteria. Apabila berhadapan dengan situasi ini, kami sudah ada solusinya. InshaAllah, pertolongan Allah datang tepat pada masanya. Jom berkemas untuk balik Bangi. Bersedia untuk cabaran yang lain pula. Semangat!!!


Senyuman ikhlas daripada Azzam.

Bintik merah ini masih ada walaupun sudah lebih kurang sebulan.

Azzam berselera sangat masa kat kampung. Pipinya masyaAllah.

Comments

Popular posts from this blog

Allah lebih mencintaimu

Orang kata, apa yang terbuku di hati itu perlu diluahkan. Kalau tak  mampu luahkan dengan kata-kata, boleh juga melalui tulisan seperti apa yang saya buat ni. Haha. Jika tidak diluahkan, akan menjadi beban dalam diri. Jadi, masing-masing ada cara tersendiri untuk mengatasinya.  Syukur kepada Allah atas segala nikmatNya yang tak terkira. Jika nak dibandingkan dengan sedikit ujian ni, nikmat Allah itu lagi luas. Dalam keadaan negara dilanda wabak covid-19 ni, semuanya tidak ada kepastian. Semua keputusan dalam genggaman Allah. Manusia hanya mampu merancang sahaja, selebihnya serahkan saja pada Allah.  Kunci untuk segala masalah adalah sabar. Allah lebih mencintaimu.

sahabatku

Akhirnya, dapat juga jumpa sahabat yang sudah sekian lama tidak ketemu. Alhamdulillah, dapat juga bertemu beliau sebelum balik ke Bangi baru-baru ini. Bolehlah ubati kerinduan dalam hati walaupun sekejap sahaja.  Semoga kita ketemu lagi, tabah menghadapi segala ujian hidup, cepat siapkan tesis dan dapat kerja yang mulia. I love you. 

Sweet 30

Bismillah..segala puji bagi Allah swt yang masih memberi peluang kepada kita untuk memperbaiki diri dan menambah kecintaan hanya kepadaNya. Jika kita cinta pada manusia, kita akan kecewa. Tetapi cinta kepada Allah swt tidak akan pernah buat kita sedih, malah lebih membuatkan jiwa kita lagi besar. Cinta pada dunia, akan membuatkan kita leka. Semua yang datang dalam hidup kita adalah ujian. Letaklah dunia dan segalanya isinya di tangan, bukannya di hati. Barulah kita tidak kecewa dan sedih dengan dunia yang sifatnya hanya sementara. Datanglah ombak atau taufan, kita pasti berjaya mengharunginya dengan tenang. Akhirat jua lebih utama dan berkekalan.  Dua hari lepas, saya dan sahabat baru sahaja meraikan usia kami yang sudah menjangkau 30 tahun. Tidak tahu hendak rasa gembira atau sedih? Tujuan apa kami meraikan? Sebenarnya, kami sekadar membeli sebiji kek, kemudian makan bersama-sama. Kami berkongsi bayaran dalam RM 10 setiap orang. Bilangan kami semua ialah tujuh orang. Semuanya lah