Skip to main content

Apa yang dibawa dan ditinggalkan?

Bismillah..assalamulaikum. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw. Sedar atau tidak, tahun 2019 akan melabuhkan tirai. Masa semakin mencemburui kita setiap hari. Kita dikejar dengan pelbagai urusan kerja yang tidak pernah tamat. Sahabat saya pernah cakap, '' Buat apa kuat kerja kalau kesihatan sendiri tak dijaga. Nanti kalau kau tiada atau mati, tidak ada siapa pun kisah. Orang lain akan ganti tempat kau dan sekolah akan tetap berjalan seperti biasa''. Begitulah lebih kurang bebelannya pada saya ketika saya mengadu sakit-sakit badan tetapi tidak ada masa untuk buat pemeriksaan di klinik. Saya akur dan terima. Lagi pun saya tahu, dia berkata begitu sebab dia sayang dan ambil berat. Rutin harian kita setiap hari membuatkan kita terlupa akan tujuan utama kita berada di dunia ini. 

Pertama, Allah jadikan kita untuk menjadi hambaNya kepadaNya (Az-Zariyat:56). Kedua adalah untuk menjalankan amanah sebagai khalifah di atas muka bumi ini (Al-Baqarah: 30). Kata-kata sahabat saya tadi, membuat saya terfikir. Jika betul, saya perlu memastikan sesuatu yang bermakna ditinggalkan di tempat itu sebelum saya pergi. Saya juga perlu pastikan saya berjaya menyentuh setiap jiwa insan yang saya jumpa. Buat baik dengan semua orang. Sekiranya saya sudah tiada, tetapi jasa saya masih dikenang. Paling tidak, anak-anak murid saya akan ingat saya dalam doa mereka. Pemergian saya akan dirindui. Ketiadaan saya akan dirasai. 

Apabila saya muhasabah diri semula. Betul. Itulah tujuan sebenar kita hidup di dunia ini. Cari pahala untuk bekalan menempuh alam seterusnya sehingga ke destinasi terakhir. Seterusnya, sediakan aset akhirat supaya walaupun kita sudah meninggal dunia, pahala masih lagi mengalir masuk ke akaun kita. Terbaik! Sabda Nabi saw, tiga amalan sahaja yang dapat tolong kita dalam kubur. Satu, doa anak soleh. Dua, sedekah jariah. Tiga, ilmu yang dimanfaatkan. Secara tidak langsung, bonus bagi seorang guru dia akan dapat amalan yang ketiga iaitu ilmu yang diajar telah digunakan oleh pelajarnya. Oleh itu, sampaikanlah ilmu dengan ikhlas supaya ia terus melekat pada hati anak murid kita. 

Setiap kali saya rasa kecewa dengan manusia, penat dengan pelbagai urusan, rasa stress dan tidak bersemangat, terus saya ingat akan dua tujuan utama ini. Atas sebab itu jugalah, saya buat penulisan ini. Semoga menjadi peringatan pada diri saya sendiri apabila lelah dengan ujian hidup. Apalah sangat ujian yang saya alami berbanding ujian lain. Banyak lagi perkara yang boleh saya syukuri. 

Terdapat seorang pelajar nakal dalam kelas saya. Kalau dia tidak hadir ke sekolah saya terus berasa lega. Barulah boleh mengajar dengan aman. Pelajar lain pun boleh fokus kerana tidak diganggu olehnya. Sebagai seorang guru, kita tidak boleh melabel anak atau pelajarnya. Kita tidak tahu masa depan dia. Boleh jadi pelajar nakal inilah yang tarik saya ke syurga nanti. Pelajar ini walaupun dia kurang beradab dengan guru, dia tetap ada sisi kebaikannya. Suatu hari, seorang pelajar perempuan termuntah dalam kelas. Nak tahu apa tindakan pelajar yang saya katakan nakal tadi? Tanpa diminta oleh saya, dia terus berlari ke bawah untuk mengambil mop. Lalu, dibersihkannya muntah kawannya tadi sehingga bersih. Dia telah menyelamatkan keadaan kelas yang berbau muntah dengan bau sabun yang wangi . Alhamdulillah kelas saya dapat disambung selepas itu walaupun hanya berbaki lima minit sahaja. 

Mari sahabat semua kita fikirkan apa perancangan kita pada tahun 2020 yang dapat melengkapkan dua persoalan di atas. Saya sendiri sentiasa jatuh dan bangun setiap kali diuji. Kita merancang, Allah juga merancang. Perancangan Allah pasti terbaik. Berserahlah kepadaNya. InshaAllah pertolongan Allah akan datang dalam pelbagai bentuk. Subhanallah. Jangan sesekali berharap kepada manusia kerana manusia datang dan pergi dalam hidup kita. Namun, Allah tetap setia dan tidak pernah tinggalkan kita. Allahuakbar.

Nabi Muhammad saw meninggalkan Al-Quran dan A-Sunnah buat kita. Itulah Peninggalan paling bermakna. Tugas kita pula adalah memastikan anak-anak kita tidak meninggalkan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai panduan hidup mereka. Jadi, persoalan di atas telah terjawab. Apa yang kita nak bawa menghadap depan Allah? Apa yang kita nak tinggalkan setelah kita meninggal?

Ini Ain. Gambar ni diambil pada tahun 2016. Dia suka tertidur dalam kelas. Apabila ditanya kenapa sentiasa mengantuk, katanya dia tidur lambat sebab menonton tv. Peranan ibu bapa juga perlu mengawasi anak di rumah. 

Comments

Popular posts from this blog

Allah lebih mencintaimu

Orang kata, apa yang terbuku di hati itu perlu diluahkan. Kalau tak  mampu luahkan dengan kata-kata, boleh juga melalui tulisan seperti apa yang saya buat ni. Haha. Jika tidak diluahkan, akan menjadi beban dalam diri. Jadi, masing-masing ada cara tersendiri untuk mengatasinya.  Syukur kepada Allah atas segala nikmatNya yang tak terkira. Jika nak dibandingkan dengan sedikit ujian ni, nikmat Allah itu lagi luas. Dalam keadaan negara dilanda wabak covid-19 ni, semuanya tidak ada kepastian. Semua keputusan dalam genggaman Allah. Manusia hanya mampu merancang sahaja, selebihnya serahkan saja pada Allah.  Kunci untuk segala masalah adalah sabar. Allah lebih mencintaimu.

sahabatku

Akhirnya, dapat juga jumpa sahabat yang sudah sekian lama tidak ketemu. Alhamdulillah, dapat juga bertemu beliau sebelum balik ke Bangi baru-baru ini. Bolehlah ubati kerinduan dalam hati walaupun sekejap sahaja.  Semoga kita ketemu lagi, tabah menghadapi segala ujian hidup, cepat siapkan tesis dan dapat kerja yang mulia. I love you. 

Sweet 30

Bismillah..segala puji bagi Allah swt yang masih memberi peluang kepada kita untuk memperbaiki diri dan menambah kecintaan hanya kepadaNya. Jika kita cinta pada manusia, kita akan kecewa. Tetapi cinta kepada Allah swt tidak akan pernah buat kita sedih, malah lebih membuatkan jiwa kita lagi besar. Cinta pada dunia, akan membuatkan kita leka. Semua yang datang dalam hidup kita adalah ujian. Letaklah dunia dan segalanya isinya di tangan, bukannya di hati. Barulah kita tidak kecewa dan sedih dengan dunia yang sifatnya hanya sementara. Datanglah ombak atau taufan, kita pasti berjaya mengharunginya dengan tenang. Akhirat jua lebih utama dan berkekalan.  Dua hari lepas, saya dan sahabat baru sahaja meraikan usia kami yang sudah menjangkau 30 tahun. Tidak tahu hendak rasa gembira atau sedih? Tujuan apa kami meraikan? Sebenarnya, kami sekadar membeli sebiji kek, kemudian makan bersama-sama. Kami berkongsi bayaran dalam RM 10 setiap orang. Bilangan kami semua ialah tujuh orang. Semuanya lah